ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
ŚREDNIAKI – MARZEC
Zwierzęta sprzed milionów lat
- Poznanie wyglądu i nazw wybranych dinozaurów.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania i przeliczania.
- Rozwijanie sprawności manualnych i umiejętności konstrukcyjnych.
- Wyrabiamy umiejętność reagowania na dźwięki muzyki, zmiany dynamiki i tempa.
- Utrwalenie wiedzy o świecie prehistorycznym, rozwijanie wyobraźni.
- Rozwijanie zainteresowań badawczych.
Pogoda marcowa
- Zachęcanie do obserwacji zmian atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia.
- Zapoznanie z symbolami pogodowymi.
- Rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji.
- Zapoznanie ze znaczeniem przysłowia ,,W marcu jak w garncu”.
- Zapoznanie z pierwszymi oznakami wiosny.
- Określanie, czego rośliny potrzebują do życia.
- Założenie przedszkolnego ogródka.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
Wiosno, ach to ty!
- Zapoznanie z ptakami przylatującymi wiosną do Polski.
- Zdobywanie informacji na temat wiosny.
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania.
- Dostrzeganie związków między przyczyną a skutkiem.
- Określanie kim jest ogrodnik i czym się zajmuje.
- Rozwijanie przyjaznych stosunków z rówieśnikami.
Mamy różne charaktery
- Rozwijanie umiejętności rozróżniania emocji.
- Poszerzanie wiedzy o emocjach.
- Rozwijanie umiejętności odróżniania zachowań pozytywnych od negatywnych.
- Wypowiadanie się na temat swoich talentów.
- Rozwijanie umiejętności uczestnictwa we wspólnej zabawie.
- Kształtowanie postaw prospołecznych.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
ŚREDNIAKI – LUTY
Zwierzęta zimą
- Zdobywanie informacji na temat prawidłowego dokarmiania ptaków, zachęcanie do niesienia ptakom pomocy w czasie zimy.
- Utrwalanie znajomości nazw ptaków zimujących w Polsce.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania.
- Zachęcanie do zgodnych zabaw zespołowych oraz kulturalnego odnoszenia się do siebie.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Dbanie o estetykę wykonywanej pracy plastycznej.
- Budzenie zainteresowania muzyką.
Baśnie, bajki, bajeczki
- Rozwijanie umiejętności odróżniania informacji prawdziwych od nieprawdziwych.
- Poszerzanie wiedzy o baśniach.
- Kształcenie umiejętności poprawnego budowania zdań.
- Rozwijanie umiejętności ustalania równoliczności zbiorów.
- Rozwijanie wyobraźni, pamięci i logicznego myślenia.
- Uczestniczenie w improwizacji muzycznej z użyciem instrumentów.
- Rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych.
Kosmos
- Rozwijanie zainteresowań tematyką dotyczącą kosmosu.
- Wzbogacanie wiadomości dzieci na temat planet.
- Wzbogacanie zasobu słownictwa.
- Poszerzanie doświadczeń plastycznych.
- Poznawanie zastosowania globusa.
- Wdrażanie do współdziałania w grupie.
- Rozwijanie umiejętności działania w skupieniu.
Zawody, karnawał
- Poznawanie różnych zawodów.
- Zapoznanie z przyrządami i akcesoriami potrzebnymi do wykonywania zawodów.
- Rozwiązywanie zagadek obrazkowych i słownych.
- Przestrzeganie ustalonych reguł zabawy.
- Kultywowanie tradycji związanych z karnawałem.
- Poszerzania zakresu pojęć o wyrazy: karnawał, fajerwerki, serpentyny, maski.
- Czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
ŚREDNIAKI – STYCZEŃ
Tak mija nam czas
- Budzenie zainteresowania upływem czasu.
- Zapoznanie z różnymi narzędziami służącymi do pomiaru czasu.
- Zapoznanie z porami roku.
- Poznanie nazw dni tygodnia, określanie pór dnia.
- Poznawanie kalendarza i jego roli.
- Zapoznanie z różnymi rodzajami zegarów i zawodem zegarmistrza.
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się, rozwiązywanie zagadek.
- Obserwacje pory roku, jaką jest zima.
Kim są rodzice moich rodziców?
- Wzbudzanie szacunku i sympatii do osób starszych.
- Dostrzeganie powiązań rodzinnych.
- Budowanie bliskich więzi z dziadkami.
- Rozwijanie pamięci słuchowej, nauka wierszy na pamięć.
- Rozwijanie umiejętności wokalnych i aktywności muzyczno–ruchowej.
- Przygotowanie niespodzianek dla babć i dziadków.
- Klasyfikowanie przedmiotów ze względu na daną cechę.
- Spotkanie z dziadkami w przedszkolu, prezentacja części artystycznej, złożenie życzeń, wręczenie upominków.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
ŚREDNIAKI – GRUDZIEŃ
Odwiedziny Mikołaja
- Uczenie się czerpania radości ze sprawiania innym drobnych prezentów i niespodzianek.
- Wprowadzenie dzieci w świąteczny nastrój związany z odwiedzinami Mikołaja.
- Spotkanie ze Św. Mikołajem.
- Rozwiązywanie zagadek dotyczących Mikołaja.
- Nabywanie umiejętności skupiania uwagi na treści opowiadania.
- Rozwijanie kompetencji społecznych i umiejętności plastycznych.
Zima jest coraz bliżej
- Określanie cech i zjawisk atmosferycznych zimowej pogody.
- Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
- Wykonywanie eksperymentów zimowych.
- Rozwijanie umiejętności liczenia i określania wielkości.
- Zdobywanie nowych doświadczeń plastyczno-technicznych.
- Rozwijanie słuchu i poczucia rytmu.
- Zaspokajanie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej.
Magia świąt
- Poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
- Dekorowanie przedszkolnej choinki.
- Śpiewanie kolęd, wzięcie udziału w Szkolnym Konkursie Kolęd i Pastorałek.
- Nabywanie umiejętności składania życzeń.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania.
- Rozwijanie umiejętności działania w skupieniu.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
ŚREDNIAKI – LISTOPAD
A deszcz pada i pada…
- Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szaruga jesienna, słota.
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym.
- Rozumienie potrzeby ubierania się stosownie do panujących warunków pogodowych.
- Porównywanie liczebności zbiorów, poznanie określeń: mało, dużo.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
- Rozbudzenie postawy badacza zjawisk przyrodniczych i fizycznych.
Co powinienem wiedzieć o Polsce
- Poszerzanie wiadomości na temat swojego kraju, rozpoznawanie godła, hymnu
i barw narodowych Polski.
- Budowanie postawy patriotycznej przez kształtowanie umiejętności przyjmowania odpowiedniej postawy w trakcie śpiewania hymnu narodowego.
- Słuchanie legend i opowiadań o Polsce.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania.
- Zachęcanie do samodzielnego wykonywania pracy plastycznej, rozwijanie cierpliwości i koncentracji na wykonywanym zadaniu.
- Udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Zdrowie naszym skarbem
- Zapoznanie z rolą aktywności fizycznej w życiu człowieka.
- Rozwijanie właściwych nawyków żywieniowych, poznanie piramidy zdrowia.
- Poznanie pojęć: krótki, długi, najdłuższy.
- Kształtowanie umiejętności dbania o czystość.
- Kształtowanie świadomości zdrowotnej oraz odpowiedzialności za zdrowie własne
i innych.
- Zapoznanie z pracą wykonywaną przez lekarza.
- Budzenie poczucia satysfakcji z wykonanej pracy.
Co ułatwia pracę w domu
- Zapoznanie z nazwami podstawowych urządzeń elektrycznych.
- Zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas korzystania
z urządzeń elektrycznych.
- Poznanie korzyści wynikających z posiadania urządzeń elektrycznych.
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
- Rozwijanie pamięci i koncentracji uwagi.
- Podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
ŚREDNIAKI – PAŹDZIERNIK
Jesień w sadzie i w ogrodzie
- Utrwalanie wyglądu i nazw warzyw i owoców.
- Poszerzanie wiadomości na temat jesiennych zbiorów i sposobu ich przechowywania.
- Rozwijanie właściwych nawyków żywieniowych.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 4, porównywanie liczebności zbiorów.
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
- Rozwijanie logicznego myślenia i zdolności koncentracji.
Zwierzęta jesienią
- Zdobywanie informacji na temat przygotowań zwierząt do zimy.
- Uwrażliwienie na bogactwo otaczającego nas świata roślin i zwierząt.
- Kształtowanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
- Rozwijanie postawy badawczej i wiedzy przyrodniczej.
- Segregowanie przedmiotów według przeznaczenia.
- Rozwijanie umiejętności łączenia ruchu z muzyką.
- Kształtowanie odruchu prawidłowej postawy.
Moja rodzina i mój dom
- Dzielenie się informacjami na temat swojej rodziny.
- Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny.
- Poszerzanie wiedzy na temat kształtów, rozwijanie umiejętności rozpoznawania figur.
- Zapoznanie z rodzajami domów i z pomieszczeniami, które się w nich znajdują.
- Poznanie praw i obowiązków dziecka.
- Budzenie poczucia satysfakcji z wykonanej pracy.
Domowi ulubieńcy
- Wzbudzanie zainteresowań zwierzętami.
- Poznanie zasad właściwej opieki nad pupilami.
- Poszerzanie wiedzy na temat schroniska dla zwierząt.
- Rozwijanie refleksu poprzez udział w zabawach przy muzyce.
- Rozwijanie umiejętności liczenia.
- Rozwijanie słownictwa związanego ze zwierzętami domowymi.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
ŚREDNIAKI – WRZESIEŃ
W przedszkolu
- Poznanie zasad panujących w przedszkolu.
- Poznanie kolegów z grupy i ich imion.
- Zapoznanie z pomieszczeniami znajdującymi się w przedszkolu.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas korzystania
z urządzeń na placu zabaw i na spacerze.
- Dbanie o porządek na stanowisku pracy.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
Oto ja
- Poznanie nazw części ciała i wskazywanie ich.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej.
- Określanie swojego nastroju, odczuwanie świata poprzez zmysły.
- Poznanie podstawowych emocji (radość, smutek, złość, strach).
- Utrwalanie umiejętności formowania koła.
- Rozwijanie umiejętności łączenia ruchu z muzyką.
- Uczestniczenie w zabawach integrujących grupę i tradycyjnych.
Moja droga do przedszkola
- Poznanie zasad bezpiecznego przechodzenia przez przejście dla pieszych, zapoznanie z sygnalizatorem świetlnym.
- Zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi i numerami alarmowymi.
- Rozumienie znaczenia pierwszej pomocy, rozwijanie umiejętności jej udzielania.
- Poznanie zasad układania rytmów.
- Poszerzanie wiedzy na temat kształtów.
- Utrwalenie wiadomości na temat zawodów i pojazdów specjalistycznych.
Jesień w parku, w lesie
- Rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych.
- Poznanie oznak jesieni.
- Rozpoznawanie różnych gatunków drzew i ich liści.
- Wielozmysłowe poznanie wybranych darów jesieni.
- Przeliczanie elementów, dostrzeganie rytmu i jego kontynuowanie.
- Wzbogacanie wiedzy na temat grzybów jadalnych i trujących.